Українська література

Тема уроку: Природа і людина у творі. Неоромантичні ствердження духовної сутності людини, її творчих можливостей

   Твір Лесі Українки «Лісова пісня» присвячено проблемі хибного протистояння людини і природи, протиборству високих поривів людської душі з болотом буденного існування.    Лукаш і Мавка — образи, які втілюють уявлення Лесі Українки про людину з її непослідовними поривами до духовно красивого життя. Обидва персонажі мають риси вимріяної поетесою гармонійної людини — пристрасної, щирої, здатної відверто виявляти свої почуття і жити в злагоді з природою.    Лише природа, на думку Лесі Українки, може навчити людей, як жити вільним, красивим, духовно багатим життям. Донька лісу Мавка і селянський син Лукаш знаходять щастя у сильному і справжньому коханні. Та Лукашеве щастя недовге: він був щасливий, поки жив тим, про що його душа співала «виразно-щиро голосом сопілки». Коли ж пішов проти природи, то зрештою втратив радість, любов, навіть людську подобу.    Лукаш помирає. Людина програє у безглуздому двобої з природою. Хто винен у цьому? Лукаш мав дар, на який не зважали інші люди, який не усвідомлював навіть сам, і тільки дитя природи Мавка змогла той дар оцінити: Я тебе за те люблю найбільше, Чого ти сам в собі не розумієш…    Цей дар — музика, мистецтво, творчість, з яких виросло їхнє кохання. Але хлопець занедбав свій талант, свою душу задля дріб’язкових інтересів. Зрада Лукаша — це передусім зрада самого себе. Саме тому Леся Українка застерігає: відчуження людини від природи руйнує її душу. Щоб краще простежити зв’язок людини з природою, поринемо в атмосферу місцевості лісу, де відбуваються події.  Робота над твором     Коментар. На цьому етапі доречно поєднати роботу над твором з виразним читанням в ролях (бажано напам’ять) окремих уривків, які учні готували заздалегідь (випереджувальне завдання).     Композиція твору відповідає часовому простору дії драми, що відбувається упродовж року (весна, літо, осінь, зима). Спробуємо прослідкувати, як зі зміною стану природи змінюються наші герої.     У пролозі окреслюється місце драми: густий предковічний ліс на Волині. Посеред лісу простора галявина з плакучою березою і з великим крислатим дубом. Тиховодне лісове озеро оточене густим очеретом та рогозом, вкрите ряскою, лататтям.     Події у творі розпочинаються навесні.  «Лісова пісня» — неоромантичний твір     Теорія літератури.    Неоромантизм — творчий метод, що поєднує реалістичне з романтичним. Ознаки неоромантизму: □ властива виразність суспільних ідеалів; □ прагнення до визволення особистості; □ психологізм, емоційно-інтуїтивне пізнання світу, прагнення до повноти буття; □ виявлення людського потенціалу, спроби поєднати ідеал з життєвою правдою; □ у центрі зображення — яскрава, неповторна особистість, що протистоїть сірій масі.  Завдання учням: визначити ознаки неоромантизму у творі. (Утвердження духовно-естетичної сутності людини, її творчих можливостей; конфлікт між буденним життям і високим пориванням душі особистості, дійсністю і мрією; індивідуальність і натовп.) Драма-феєрія «Лісова пісня» — глибоко філософський твір про взаємодію добра і зла, прекрасного і потворного. Це гімн єднанню людини і природи, натхненна пісня про велич духовного, про порив людини до щастя, її боротьбу за вільне, красиве, духовно багате життя. Твір навчає любити природу, поважати творчу особистість, не зневажати «душі своєї цвіту».  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 1. Написати есе «Життя і мрія в згоді не бувають і вічно борються». 2. Прочитати драму «Бояриня».

Викладач         Ташликович М. М.