Українська мова

Тема уроку: Тематична контрольна робота з теми «Морфологічна норма»

Хід уроку

Записати і виконати завдання у окремі зошити

Початковий рівень

1. У якому рядку всі спільнокореневі слова є іменниками?

А Два, двійка, двоє, двоїтися, подвійний;

Б свіжий, свіжо, свіжість, свіжина, свіженький;

В овоч, овочерізка, овочесховище, овочівник, овочівництво;

Г сто, сотня, сотий, сотник.

2. У якому рядку при написанні власних назв допущено помилку?

А Леся Українка, Тарас Григорович Шевченко, газета Новий день, журнал Дніпро;

Б Академія наук України, журнал «Всесвіт», князь Володимир, Дніпро, Херсон;

В Україна, Дунай, Чорне море, Будинок народної творчості, фабрика «Киянка»

Г казка «Ох», Київ, журнал «Пізнайко», Новий рік.

3. Знайти рядок з іменниками спільного роду.

А Сирота, сіромаха, бідолаха, нікчема, недотепа;

Б круча, груша, неволя, земля, душа;

В вершина, весна, школа, ластівка, ялинка;

Г базіка, маля, бідолаха, нечупара.

4. У якому рядку всі іменники чоловічого роду?

А Суддя, надія, земля, Ілля, гілля;

Б лоша, теля, зілля, дівча, круча;

В дріб, край, кінь, біль, Сибір;

Г шампунь, поні, боржомі, купе.

5. Позначте рядок, у якому всі іменники належать до І відміни:

А матуся, матір, сестра, сусідка;

Б Галина, Марія, Либідь, Лідія;

В душа, доня, дитя, дорога;

Г квітка, пташка, земля, пороша.

6. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі орудного відмінка однини мають закінчення –ею, (-єю).

А межа, надія, перемога, робітниця;

Б тиша, площа, непосида, суддя;

В вельможа, лівша, дружина, левиця;

Г п’ятниця, сестриця, сім’я, теща.

Середній рівень

7. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі кличного відмінка мають закінчення –е.

А Петро, воля, Ілля, Катря;

Б брат, Дніпро, батько, вулиця;

В площа, осінь, рід, кінь;

Г Київ, вчитель, місяць, ведмідь.

8. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінченняа (-я).

А Ясень, студент, млин, танець;

Б пароплав, майданчик, цукор, чай;

В Київ, іменник, вовк, долар;

Г Луцьк, Кривий Ріг, Конотоп, Зелений Клин.

9. Позначте рядок, у якому іменник зоря не є членом речення:

А Нічка розсипала зорі злотистії;

Б Зоре моя вечірняя, зійди над горою;

В Вечірня плакала зоря;

Г Сиплють ночі у тумани зорі сургучеві.

10. Закінчення –а у формі родового відмінка однини мають іменники.

А вальс, теніс, футбол;

Б ліс, пісок, ситець, інститут;

В Київ, Львів, Миколаїв, Дніпро;

Г рок-н-рол, бокс, сік, принтер.

11. Апостроф у формі орудного відмінка ставиться у таких іменниках.

А повість, радість, ненависть, гордість;

Б любов, кров, мати, верф;

В піч, міць, ніч, мідь;

Г січ, нехворощ, тінь, сіль.

Достатній рівень

Завдання 12-14 на встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного буквою, знайдіть відповідник, позначений цифрою.

12. Установіть відповідність між відмінами та іменниками.

1 Перша А Каченя, курча, тигреня
2 Друга Б Честь, річ, гордість
3 Третя В Любов, листя, земля
4 Четверта Г Тополя, Ілля, плакса
Д Степ, сонце, подвір’я

13. Установіть відповідність між іменниками, які вживаються тільки в множині, та назвами, що означають ці іменники.

1 Речовини А Черкаси, Альпи, Суми
2 Відрізки часу, свят, обрядів Б Вершки, парфуми, дріжджі
3 Назви почуттів, станів В Канікули, іменини, вечорниці
4 Географічні назви Г Гордощі, веселощі, прикрощі
Д Ворота, окуляри, сани

14. Установіть відповідність між іменниками та родами, до яких вони належать.

1 Нероба, сирота, плакса, бідолаха А Жіночий
2 Боржомі, книга, лілея, повість Б Чоловічий
3 Біль, край, Борнео, тюль В Середній
4 Море, колосся, купе, верб’я Г Спільний
Д Рід не визначається

Високий рівень

Утворіть чоловічі імена по батькові від імен Богдан, Сава, Сергій, Василь.

► Утворіть жіночі імена по батькові від імен Ігор, Андрій, Яків, Григорій.

► Зробіть морфологічний розбір виділеного іменника.

Пухкою землею притрушувала біле насіння квасолі (О. Донченко)

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Повторити вивчений матеріал

Викладач        Ташликович М.М.

Тема уроку: Мовна стійкість як ключова риса національно мовної особистості. Поняття мовної стійкості. Джерела, що живлять мовну стійкість

Хід уроку

 Суть і значення поняття “мовна стійкість”

Проте можна стверджувати, що за час від Революції гідності мовна стійкість громадян України суттєво зросла. Поняття “мовна стійкість” означає намір та поведінку особистості чи групи людей, спрямовані на послідовне, непохитне користування в щоденному спілкуванні певною мовою чи мовними засобами, незалежно від того, якою мовою послуговується співрозмовник.

На думку дослідників, головні джерела, що живлять мовну стійкість, – це:

  • • національна традиція;
  • • національна свідомість і солідарність;
  • • національна культура;
  • • національний мир і співробітництво з іншими народами.

В Україні в перші роки незалежності поняття “мовна стійкість” семантично пов’язувалося зі здатністю за несприятливих обставин зберегти і відновити свою рідну українську мову, не допустити загрози денаціоналізації і втрати національної мовної сутності.

На сьогодні мовна стійкість має ширший зміст. Основу її визначають зростання авторитету української мови, усвідомлення внутрішньої потреби спілкуватися й пізнавати світ засобами рідної мови, заперечення мовного відступництва в будь-яких його проявах, прагнення позбутися монополії суржику, турбота про високу культуру спілкування.

Престиж мови – величина змінна. У світовій історії відомо чимало випадків падіння і піднесення мов. Це залежить від суспільства – носія мови, від його досконалості, місця та ролі в загальнолюдському прогресі. Він залежить від багатьох чинників, домінантним серед яких є авторитет України у світовому просторі, державний статус мови, її інформативність.

Отже, на сьогодні авторитет української мови залежить не тільки від розвитку духовної культури нашого народу, а й від розвитку національної економіки, техніки, які прокладають їй шлях у світ. Цілком зрозуміло, що коли національною мовою починають говорити представники всіх професій, відповідно розвивається національно-мовна термінологія всіх галузей науки і техніки. Тоді і молода людина розуміє, що без знання державної мови вона не зможе зарекомендувати себе як фахівець, підвищити свій професіоналізм.

Домашнє завдання: Законспектувати і вивчити § 1.